poniedziałek, 23 września 2013

Wzmianka bajkowa.

 JAKIE  BAJKI  OGLĄDAJĄ NASZE DZIECI W TELEWIZJI.


Będąc dzieckiem uwielbiałam bajki, szczególnie "Rumcasja", "Pszczółkę Maję". Kiedy nadchodził wieczór z rodzeństwem naszykowani już do spania czekaliśmy na wieczorynkę. Całkiem niedawno na jednym z kanałów tv będąc u znajomych  przypadkowo zobaczyłam bajkę a raczej namiastkę bajki w dodatku agresywne zachowanie postaci , ich synek  zachwycony oglądał to w tv, zapytałam koleżanki co ogląda? ona stwierdziła  ze  "jakieś bajki" lecz sama do końca nie wiedziała jakie, dodała że mu włącza tv i ucieka do  "garów" Co przykuło moja uwagę?.  Chłopiec oglądał walczące ze sobą postacie odcinające sztyletami kończyny, wulgarne okrzyki, charczenia poległych. Zaczęłam szukać w pamięci obrazów mojego i rodzeństwa zachowania oglądając wieczorynkę i nie doszukałam się niczego takiego co zobaczyłam u chłopca, widok jego nadpobudliwości  ruchowej był niepokojący. Po powrocie do domu odpaliłam tv i przeglądając kanały trafiłam na kolejne "bajki", szczerze straszne jako dorosła osoba czułam agresję i nie pokój. Zaczęłam się zastanawiać czy rodzice zdają sobie sprawę co ich dzieci widzą, nie raz słyszałam  ze "moje dziecko jest zwiercone, krzykliwe, itp" no ale wcale się nie dziwię kiedy sadzają je przed tv i pozwalają na obrazy pełne przemocy które oddziałują na  dzieci  gdy spotykają  się z nimi drogą wizualną. Dlatego oglądana w telewizji przemoc może być dla nich groźna. Docierająca brutalność z ekranu nie spełnia roli terapeutycznej gdyż jest zbyt dosłowna. Szukając informacji znalazłam badania Demoskopu z 2003 r, ile polskie dzieci spędzają czasu przed tv. Dzieci do lat 5 około godziny, nieco starsze około półtorej a nastolatki ponad dwie godziny i więcej


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty

Wikipedia

Wyniki wyszukiwania

Archiwum